Najčastejšie otázky

 

Vyberte si kategóriu, ktorá Vás zaujíma:

 

 

Proces vybavovania pôžičiek a ich platenie

Čo je potrebné na získanie pôžičky? Aké doklady musím doložiť?

Na to, aby ste mohli získať pôžičku, je dôležité aby ste mali doklad totožnosti, čiže občiansky preukaz. Doklady o príjme musia byť potvrdené zamestnávateľom. V prípade, že ste živnostník alebo konateľ v s. r. o. je potrebné daňové priznanie. 

Nezabudnite ani na výpis z účtu. Spravidla ide o výpis za posledných 3 - 6 mesiacov. 

V prípade hypotéky budete potrebovať doklady k nehnuteľnosti. Ide o list vlastníctva na nehnuteľnosť, ktorú zakladáte, kópia z katastrálnej mapy a znalecký posudok.

Ak čerpáte pôžičku za účelom kúpy nehnuteľnosti, budete potrebovať aj kúpnu zmluvu.

Koľko trvá schválenie pôžičky a následný prevod na bankový účet?

Schvaľovací proces je v dnešnej dobe naozaj široký. Niektoré banky vám môžu schváliť pôžičku už do dňa, v iných prípadoch musíte čakať aj týždeň. Spravidla však platí, že ak si vybavujete pôžičku vo svojej banke, celý proces je rýchlejší. Peniaze môžete mať už do niekoľkých hodín.

Kedy sa dozviem, či bola moja pôžička schválená?

O schválení pôžičky vás bude banka informovať telefonicky. Buď vám zavolá alebo vám pošle SMS. Poprípade vás môže kontaktovať aj prostredníctvom e-mailu. 

To, kedy vás bude banka informovať, sa líši od jednotlivých bánk. V niektorých máte pôžičku schválenú už za pár hodín. V iných prípadoch musíte počkať niekoľko dní.

Aká bude moja mesačná splátka?

Výška vašej mesačnej splátky sa odvíja od požičanej sumy, dĺžky splácania a úroku.

Aká bude doba splatnosti?

Doba splatnosti sa odvíja od výšky požičanej sumy, mesačnej splátky a úroku. V rámci hypotekárnych úverov jej dĺžka býva spravidla od 4 do maximálne 30 rokov.

Aká je výška úrokov?

Výška úrokov sa mení v závislosti od jednotlivých bánk a výšky požičanej sumy. 

Akým spôsobom sa platia splátky? Automaticky sa mi strhnúť z účtu alebo ich budem posielať?

Po vybavení úveru dostanete číslo účtu, na ktorý budete každý mesiac posielať splátky. Môžete to robiť manuálne sami alebo nastaviť trvalý príkaz. Ten má veľké výhody najmä v tom, že na splátku nikdy nezabudnete. Peniaze vám automaticky budú odchádzať na zadaný bankový účet. 

Môžem úver splatiť predčasne?

V prípade mnohých úverov sa vám táto možnosť naskytne. Niektoré banky poskytujú predčasné splatenie úveru bez poplatku, iné majú určitý poplatok. Na to, aby ste mohli úver zaplatiť predčasne, je potrebné vyplniť žiadosť o predčasné splatenie. Následne ho osobne prineste na pobočku banky.

Môžem zmeniť deň v mesiaci, kedy platím splátky?

Niektoré banky to nedovoľujú a iné áno. Vo väčšine prípadov je však táto možnosť povolená a je bez poplatku. 

Čo je RPMN?

RPMN je skratka pre ročnú percentuálnu mieru nákladov. V tejto hodnote je zarátaný ako úrok, tak aj poplatky s ním spojené.

Zahraničie a pôžičky

Je pri žiadaní o pôžičku potrebné mať slovenský účet?

Banky sa v týchto podmienkach dosť líšia. Väčšina však nebude mať problém poskytnúť vám pôžičku, ak splníte bežné podmienky. Medzi tie sa radí napríklad zdokladovateľný príjem a trvalý pracovný pomer trvajúci viac ako 6 mesiacov.

Pracujem v zahraničí, môžem dostať pôžičku?

Áno, môžete. Je však potrebné vybrať si správnu banku. Niektoré akceptujú len príjem v eurách a len krajiny z Európskej únie. Niektoré zas nemajú problém s tým, aby akceptovali aj inú menu. 

Postup pri žiadaní je veľmi podobný tomu bežnému. Budete potrebovať potvrdenie o príjme a údaje o zamestnávateľovi. V takýchto prípadoch banky často kontaktujú zamestnávateľa. 

Ďalej budete potrebovať výpisy z účtu a ak banka povoľuje, využite možnosť splnomocnenia. Keďže pracujete v zahraničí, budete často mimo Slovenska. Je dobré mať osobu, ktorá by za vás vybavila dôležité úkony.

Musím mať slovenský občiansky preukaz?

Na to, aby ste mohli získať úver, väčšina bánk a nebankoviek vyžaduje slovenské občianstvo alebo trvalý pobyt na SR. Je preto potrebné, aby ste slovenský občiansky preukaz mali.

Musím mať slovenské telefónne číslo?

Nie, nemusíte. Banky vás dokážu kontaktovať aj v prípade, že máte zahraničné číslo alebo sa nachádzate v zahraničí. 

Typy zamestnania a pôžičky

Môžem dostať pôžičku, keď som živnostník?

Áno, môžete. Namiesto bežných dokladov o príjme je potrebné svoj príjem zdokladovať daňovým priznaním

Som nezamestatný/á. Môžem dostať pôžičku?

Je to ťažšie, no získať ju môžete. Vo väčšine prípadov sa však musíte obrátiť na jednu z nebankových spoločností. Viac informácií o pôžičkách pre nezamestnaných nájdete tu.

Som študent, môžem dostať pôžičku bez ručiteľa a dokladovania príjmu?

Pre študentov majú banky veľmi širokú a často výhodnú ponuku študentských pôžičiek. Pri vybavovaní je však potrebný ručiteľ dokladujúci príjem. Pre banku ide o poistku, človeka, ktorý sa zaručí za splatenie pôžičky.

Som na materskej, môžem dostať pôžičku?

Áno, môžete. Nie je to však úplne jednoduché. Nie všetky banky a nebankové spoločnosti akceptujú materskú dovolenku ako príjem. Omnoho jednoduchšie pôžičku vybavíte vtedy, keď máte pracujúceho manžela.

Je možné získať pôžičku, keď som PN?

Nie, nie je. Banky príjem počas PN neakceptujú. O pôžičku môžete požiadať až po skončení PN. Čím dlhšia PN však bola, tým dlhšie musíte počkať. To znamená, ak ste boli práce neschopní 1 mesiac, v práci musíte byť dlhšie ako 1 mesiac, aby ste o pôžičku mohli požiadať. 

Aké typy príjmov banky akceptujú?

Pri žiadaní o pôžičku by ste mali vedieť, aké typy príjmov banky akceptujú. Dopredu tak budete vedieť, aké máte možnosti úver získať. Medzi tie základné typy príjmov sa radia: 

  • trvalý pracovný pomer, 
  • podnikanie, 
  • dôchodok (za určitých podmienok),
  • iný príjem ako napríklad príjem z prenájmu.

Register neplatičov

Prečo som v registri?

Na Slovensku existuje niekoľko druhov registrov. Do bežných registrov sa v prípade požiadania o úver dostanete tak ako každý klient. To, že ste sa do tohto registra dostali, nie je žiaden problém. Problém nastáva až vtedy, ak sa s platbou omeškáte. Vtedy dostanete negatívny záznam a môžete sa dostať do registra neplatičov.

Ak v jeden mesiac zabudnete na splátku, nič sa nemusí stať. Banky a nebankové spoločnosti sa snažia týmto problémom predchádzať. Okamžite vám pošlú upomienku. Ak však ani po nej nezaplatíte, dostanete sa do registra neplatičov. Z toho je však už pomerne ťažké dostať sa preč. 

Môžem dostať pôžičku, ak som v registri?

Môžete, ale je to omnoho ťažšie ako v prípade, že v registri neplatičov nie ste. Niektoré banky vám úver poskytnú, iné nemusia. Niektoré dokonca sledujú, či ste sa do registra dostali kvôli jednorazovému omeškaniu alebo pravidelnému neplateniu.

Otázky po odoslaní formulára

Čo bude nasledovať, keď vyplním a odošlem tento formulár?

Vami vyplnený formulár odošleme a ním oslovení poskytovalia na základe Vami uvedených dát zhodnotia Vaše možnosti získania pôžičky. Po odoslaní formulára môžu nastať dve situácie - môžete byť presmerovaný na ponuku vybraného poskytovateľa, alebo Vás budú poskytovatelia so svojou ponukou sami kontaktovať telefonicky. Keď Vám budú ponúkané podmienky vyhovovať, zmluvu o pôžičke uzavrite.

Čo keď si to potom rozmyslím a budem chcieť žiadosť stiahnuť?

Stiahnutie žiadosti je vašou slobodnou voľbou, pretože vyplnením nášho formulára sa absolútne k ničomu nezaväzujete. Iba ním vyjadrujete záujem o pôžičku, rozhodne nie ste povinní si ju vziať. Ak pôžičku nakoniec nebudete chcieť, poskytovateľa o tom informujte a nebudete mať žiadne komplikácie.

Sú osobné údaje, ktoré do formulára vyplním, v bezpečí?

Áno, vaše osobné údaje sú v úplnom bezpečí, podmienky spracovania osobných údajov máme nastavené v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady 2016/679 (všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov, tzv. "GDPR"), stále zabezpečujeme ochranu spracúvaných osobných údajov.

Mám istotu, že pôžičku dostanem, keď tento formulár vyplním a odošlem?

Bohužiaľ nie - rozhodnutie, či vás poskytovateľ úveru kontaktuje, alebo či vám pôžičku poskytne, je plne v kompetencii banky či nebankovej spoločnosti, ktorej vašu žiadosť zašleme. V extrémnom prípade sa tak môže stať, že keby by vám hrozilo zadĺženie, poskytovatelia sa vôbec neozvú, aby ešte nezhoršili vašu finančnú situáciu.